30-09-19 Συμμετοχή του ΥΠΑΙΘ στην έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, ο Υφυπουργός, Βασίλης Διγαλάκης, και ο Γενικός Γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης, Απόστολος Δημητρόπουλος, συμμετείχαν σήμερα στην Έκτακτη Σύνοδο των Πρυτάνεων που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και διεξήχθη σε ιδιαίτερα θετικό κλίμα.
Η Υπουργός Παιδείας και ο Υφυπουργός, κατά την παρέμβασή τους, υπογράμμισαν τη βασική επιδίωξη της ηγεσίας του Υπουργείου για την οικοδόμηση σχέσης αγαστής συνεργασίας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης με την ακαδημαϊκή κοινότητα. Στην κατεύθυνση αυτή, αναφέρθηκαν στην πρόσκληση διαλόγου που απηύθυναν προς σύσσωμη την ακαδημαϊκή κοινότητα, μέσω της αναλυτικής επιστολής, εν όψει της νομοθετικής πρωτοβουλίας για τη δημιουργία ενός νέου θεσμικού πλαισίου Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Εν συνεχεία, αναφέρθηκαν σε βήματα στα οποία προέβησαν κατά την ανάληψη της ηγεσίας του Υπουργείου για την επίλυση επειγόντων ζητημάτων, προκειμένου το νέο ακαδημαϊκό έτος να εκκινήσει με τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα, έκαναν αναφορά σε 4 επιμέρους θέματα:
Πρώτον, σε έκτακτη χρηματοδότηση που εξασφάλισαν για τα Ιδρύματα, κατά προτεραιότητα, για την κάλυψη των επειγουσών αναγκών τους και την εξόφληση οφειλών προς τη ΔΕΗ. Δυστυχώς, η προηγούμενη πολιτική ηγεσία ανεύθυνα είχε υποσχεθεί στις διοικήσεις των Ιδρυμάτων την εκταμίευση ποσών τα οποία δεν είχαν εξασφαλιστεί και, ως εκ τούτου, δεν εκταμιεύθηκαν ποτέ.
Δεύτερον, στη νομοθετική πρωτοβουλία που αναλαμβάνουν κατά προτεραιότητα για τον εξορθολογισμό του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ των Ιδρυμάτων. Συγκεκριμένα, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις στοχεύουν στην απαγκίστρωση της οικονομικής διαχείρισης των ερευνητικών κονδυλίων από διαδικασίες που δυσχεραίνουν ιδιαίτερα την απορρόφησή τους και στη θεσμοθέτηση ενός πιο ευέλικτου συστήματος που εγγυάται την τήρηση των αρχών της διαφάνειας και της λογοδοσίας.
Τρίτον, στη νομοθετική πρωτοβουλία που αναλαμβάνουν κατά προτεραιότητα για την απλούστευση των διαδικασιών διαχείρισης των μεταπτυχιακών προγραμμάτων των Ιδρυμάτων, προς διευκόλυνση της διδασκαλίας και της έρευνας και την ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των Ιδρυμάτων. Ενδεικτικά, προωθείται η κατάργηση διατάξεων που αφορούν θέματα αμοιβών των μελών ΔΕΠ και εν γένει του διδακτικού προσωπικού των ΠΜΣ, οι οποίες δημιουργούν υπέρμετρο διοικητικό φόρτο στις υπηρεσίες των πανεπιστημίων και αποτρέπουν ικανούς επιστήμονες από τη διδασκαλία και την παροχή εξειδικευμένης γνώσης στους μεταπτυχιακούς φοιτητές. Περαιτέρω, διευκολύνεται η προσέλκυση καταξιωμένων επιστημόνων στα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, με την απαλλαγή από τις διαδικαστικές υποχρεώσεις που έθετε το μέχρι σήμερα ισχύον πλαίσιο.
Τέταρτον, η Υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε εκτενώς στις πρωτοβουλίες που ανέλαβε κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στις ΗΠΑ για την προώθηση της εξωστρέφειας και της διεθνούς προβολής των Ιδρυμάτων. Στο πλαίσιο αυτό, υπογράμμισε το στρατηγικό στόχο της Κυβέρνησης για την αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου με την απελευθέρωση των δημιουργικών του δυνάμεων και την ανάδειξη της χώρας σε εκπαιδευτικό κόμβο σε περιφερειακό και διεθνές επίπεδο. Οι προσπάθειες αυτές έχουν ήδη αποδώσει καρπούς καθώς είναι ήδη υπό συζήτηση το ακριβές πλαίσιο επίσκεψης αντιπροσωπείας αμερικανικών πανεπιστημίων στη χώρα μας για τη διερεύνηση περαιτέρω συνεργασίων με ελληνικά πανεπιστημιακά Ιδρύματα.
Στη συνέχεια, αφού τοποθετήθηκαν οι Πρυτάνεις, αναπτύχθηκε ένας πολύ γόνιμος διάλογος με την πολιτική ηγεσία επί όλων των ζητημάτων, όπως αναπτύχθηκαν στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης και περιγράφονται πιο συγκεκριμένα στην επιστολή, εν όψει της θεσμοθέτησης του νέου πλαισίου λειτουργίας της Ανώτατης εκπαίδευσης. Η πολιτική ηγεσία αφού υπογράμμισε τη σημασία της συμβολής των διοικήσεων και των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στη δημιουργία του πλαισίου αυτού, επανέλαβε την κεντρική στόχευση της νομοθετικής πρωτοβουλίας: ενίσχυση της αυτονομίας και αυτοδιοίκησης των Ιδρυμάτων, καθώς και δημιουργία των κατάλληλων εκείνων θεσμών, μηχανισμών και κινήτρων που θα εμπεδώσουν Ακαδημαϊκά Ιδρύματα αξιολογούμενα, πιο ανταγωνιστικά, που συγχρονίζονται με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας, πιο σύγχρονα και εξωστρεφή, που επενδύουν με συνέπεια και συνέχεια στην υψηλού επιπέδου διδασκαλία και έρευνα.
Source: Υπουργείο Παιδείας