15-11-16 Επίσκεψη του Γ.Γ. Δια Βίου Μάθησης-Νέας Γενιάς στο Βερολίνο

pafsanverol

15-11-16 Επίσκεψη του Γ.Γ. Δια Βίου Μάθησης-Νέας Γενιάς στο Βερολίνο

 

Ρεπορτάζ από το Βερολίνο του Παναγιώτη Κουπαράνη 

 

Χωρίς αυτόνομη συλλογικότητα η ελληνική νεολαία

Σε συμφωνία για συνεργασία στην εκπαίδευση και σε παράταση των συνομιλιών για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας κατέληξαν στο Βερολίνο οι εκπρόσωποι των δύο υπουργείων Παιδείας. 

Η εξομάλυνση που παρατηρείται εδώ και μήνες στις ελληνογερμανικές σχέσεις επιβεβαιώνεται και από τις συνεργασίες σε επιμέρους ζητήματα. Πρόσφατο παράδειγμα είναι οι δραστηριότητες που έχει αναπτύξει το ελληνικό υπουργείο Παιδείας με τα γερμανικά υπουργεία Έρευνας και Νεολαίας. Αυτά επισκέφτηκε τη Δευτέρα στο Βερολίνο ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Παυσανίας Παπαγεωργίου, υπεύθυνος για θέματα διά βίου μάθησης και νέας γενιάς.

Υπογραφή συμφώνου κατανόησης

pafsave

Παυσανίας Παπαγεωργίου, γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας

 

Θέμα της συνάντησής του με τον υφυπουργό Παιδείας Τόμας Ράχελ ήταν η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στην Ελλάδα. Μιλώντας με τη Deutsche Welle στο Βερολίνο ο κ. Παπαγεωργίου δήλωσε ότι «σε αυτό το χώρο υπάρχει ήδη συνεργασία ενός έτους η οποία φτάνει στην κορύφωσή της με την υπογραφή ενός συμφώνου κατανόησης τετραετούς διάρκειας. Ήταν να υπογραφεί τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου αλλά λόγω του ανασχηματισμού της κυβέρνησης καθυστέρησε». Αντικείμενο του συμφώνου είναι η προσφορά τεχνογνωσίας από τη γερμανική πλευρά για την εφαρμογή του συστήματος της διττής εκπαίδευσης (σπουδές και ταυτόχρονα απασχόληση σε επιχειρήσεις) στην Ελλάδα. Ένα ελληνογερμανικό πιλοτικό μοντέλο το οποίο ξεκίνησε πριν τρία χρόνια στον τομέα του τουρισμού στην Αθήνα και στο Ηράκλειο ολοκληρώθηκε κατά την εκτίμηση του ελληνικού υπουργείου Παιδείας με επιτυχία. «Δεδομένου ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε μια μεγάλη μεταρρύθμιση στο χώρο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης» διευκρινίζει ο κ. Παπαγεωργίου, «θεωρήσαμε σωστό να επωφεληθούμε αυτής της συνεργασίας, να τη διευρύνουμε και να την επεκτείνουμε χρονικά».

Ας σημειωθεί ότι οι μεταρρυθμίσεις σε αυτόν τον τομέα αποτελούν μνημονιακή δέσμευση της Ελλάδας για ποιοτική αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Η διαμόρφωση μιας εθνικής στρατηγικής σε αυτό τον τομέα είναι άλλωστε προϋπόθεση για να έχει η Ελλάδα το δικαίωμα να αιτηθεί χρήματα από το ΕΣΠΑ που προβλέπονται για ακριβώς αυτό τον σκοπό. Μετά την κατάθεση του σχεδίου εθνικής στρατηγικής το καλοκαίρι, η Κομισιόν έχει αποδεσμεύσει σύμφωνα με τον κ. Παπαγεωργίου τα 320 εκ. ευρώ που δικαιούται η Ελλάδα έως το 2020. Τα πρώτα 120 εκ. ευρώ θα αρχίσουν να εισπράττονται από το θερινό εξάμηνο 2017. Τα χρήματα αυτά δεν θα διατίθενται μόνο για τεχνικούς εξοπλισμούς, βιβλία κτλ. αλλά και για την πληρωμή των μισθών των μαθητευόμενων ο οποίος μόλις πρόσφατα έχει καθορισθεί δια νόμου στο 75% του κατώτατου μισθού συν ασφάλιση. Το 50% αυτού του μισθού θα πληρώνεται για μια μεταβατική περίοδο από το ΕΣΠΑ.

Αργοί ρυθμοί στο Ίδρυμα Νεολαίας

36395906 404

Από την συνάντηση για το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας στο Ναύπλιο

 

Διαφορετική είναι η κατάσταση σε ό,τι αφορά το Ελληνογερμανικό Ίδρυμα Νεολαίας. Η σύστασή του θα αργήσει μάλλον δύο χρόνια ακόμη. Όχι μόνο επειδή η ελληνική πλευρά αντιμετωπίζει δυσκολίες στο να πληρώνει το ήμισυ του προβλεπόμενου ετήσιου προϋπολογισμού του ιδρύματος, ύψους τριών εκ. ευρώ. Σοβαρότερο εμπόδιο μιας γρήγορης σύστασης είναι η διαφορετική προσέγγιση της εκάστοτε πλευράς. Η αρχική σκέψη του Βερολίνου ήταν να δημιουργηθεί ένα ανάλογο ίδρυμα όπως αυτά που διατηρεί με τη Γαλλία και την Πολωνία, στα οποία το σημείο αναφοράς είναι ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος και η ιδέα της συμφιλίωσης. Αυτό φαίνεται ότι δεν ενδιαφέρει την ελληνική πλευρά. Όπως τονίζει ο Παυσανίας Παπαγεωργίου στην Deutsche Welle: «Δεν θέλουμε αυτό το παρελθόν να γίνει αντικείμενο συζήτησης ή επίλυσης μέσα από τα ζητήματα της νέας γενιάς. Δηλαδή, δεν μπορούμε να επιφορτίζουμε τη νέα γενιά με την ευθύνη επίλυσης όλων των ζητημάτων των παρελθόντος. Το ίδρυμα ή οποιαδήποτε συνεργασία αφορά τη ζωή της νέας γενιάς σήμερα και αύριο – όχι το χθες». Βέβαια, η ελληνική πλευρά δεν στρέφεται ενάντια σε επισκέψεις των νέων σε χώρους μνήμης και ιστορικούς τόπους όπως τα μαρτυρικά χωριά στην Ελλάδα. Θα ήθελε όμως να συμπεριληφθούν και προγράμματα που αφορούν τη μόρφωση – για παράδειγμα την εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας, τον πολιτισμό, τον αθλητισμό.

Ένα άλλο σοβαρό πρόβλημα για το οποίο η γερμανική πλευρά θα πρέπει να επιδείξει κατανόηση είναι οι διαφορά που επικρατεί στους συλλόγους και τα σωματεία νέων στις δύο χώρες. Με τη σημερινή κατάσταση οι εταίροι των Ελλήνων θα είναι η γερμανική κοινωνία των πολιτών ενώ οι εταίροι των Γερμανών στην Ελλάδα θα είναι το υπουργείο Παιδείας. Όπως επισημαίνει ο Παυσανίας Παπαγεωργίου, στη Γερμανία οι σύλλογοι και τα σωματεία των νέων είναι πράγματι νεανικές οργανώσεις οι οποίες είναι σε όλα τα επίπεδα αυτόνομα οργανωμένες. Στην Ελλάδα οι οργανώσεις των νέων είχαν ανέκαθεν πολιτική χροιά. Αυτό δεν αφορά μόνο τις κομματικές νεολαίες. Και στα πανεπιστήμια, στα συνδικάτα και αλλού προείχε και ως ένα βαθμό εξακολουθεί να προέχει η κομματική ταυτότητα. «Και αυτός ήταν ένας από τους λόγους και από τα θέματα που συζητήσαμε με τη γερμανική πλευρά», αναφέρει ο κ. Παπαγεωργίου. «Είπαμε ότι για να μπούμε εξίσου πρέπει να έχουμε και το ίδιο κοινωνικό υπόβαθρο. Δεν γίνεται να μπει από τη μια πλευρά μια κοινωνία και από την άλλη πλευρά ένα υπουργείο. Δεν πρόκειται να βγει ένα σωστό αποτέλεσμα. Το καταλαβαίνουν αυτό».

Πάντως η γερμανική και η ελληνική πλευρά έχουν καταλήξει στα θέματα τα οποία θα πρέπει να συζητήσουν και θα πρέπει να επιλυθούν πριν από τη σύσταση του ιδρύματος. Επίσης τον επόμενο Μάρτιο θα πραγματοποιηθεί, ως συνέχεια της συνάντησης στο Μπαντ Χόνεφ της Δυτικής Γερμανίας το 2014, το «Φόρουμ της Νεολαίας» στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή 50 νέων από κάθε χώρα.

http://www.dw.com/el/%CF%87%CF%89%CF%81%CE%AF%CF%82-%CE%B1%CF%85%CF%84%CF%8C%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%B7-%CF%83%CF%85%CE%BB%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1-%CE%B7-%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%AE-%CE%BD%CE%B5%CE%BF%CE%BB%CE%B1%CE%AF%CE%B1/a-36396218

 


Πηγή: Υπουργείο Παιδείας