05-06-25 2ο Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ: Η Τέχνη για τη Συμπερίληψη στο Σχολείο
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη και Παρασκευή, 29-30 Μαΐου 2025, το «2ο Διαπολιτισμικό Φεστιβάλ: Η Τέχνη για τη Συμπερίληψη στο Σχολείο», στον χώρο της πολυγλωσσικής βιβλιοθήκης «We Need Books» (Ευβοίας 7, Κυψέλη) και στο 162ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών.
Διοργανωτές του Φεστιβάλ ήταν το 162ο Δ.Σ. Αθηνών, οι Συντονίστριες/ιστές Εκπαίδευσης Προσφύγων του Αστικού Ιστού της Α΄ Αθήνας για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και το Αυτοτελές Τμήμα Συντονισμού και Παρακολούθησης της Εκπαίδευσης Προσφύγων του ΥΠΑΙΘΑ, με την υποστήριξη της UNICEF.
Στο διήμερο Φεστιβάλ συμμετείχαν εκπαιδευτικοί, μέλη και εκπρόσωποι κοινοτήτων προσφύγων και μεταναστών, καθώς και γονείς και μαθητές/τριες από διάφορες σχολικές μονάδες της Αθήνας.
Πρώτη Ημέρα
Το πρωί της πρώτης ημέρας, στον χώρο της πολυγλωσσικής βιβλιοθήκης «We Need Books», πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις μαθητών/τριών από σχολικές μονάδες της περιοχής. Οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε δημιουργικές και συμπεριληπτικές εκπαιδευτικές δράσεις και παράλληλα παρακολούθησαν την εικαστική έκθεση με θέμα «Το όνειρό μου για τον κόσμο», στην οποία παρουσιάστηκαν έργα παιδιών από 55 σχολικές μονάδες της Αττικής.
Το απόγευμα, στον ίδιο χώρο, διεξήχθη ημερίδα με θέμα:
«Προσφυγικές βιογραφίες — Η εμπειρία της εκπαίδευσης στην Ελλάδα — Τέχνη και συλλογική δράση».
Η ημερίδα είχε ως στόχο την ανάδειξη παιδαγωγικών πρακτικών που, μέσα από την τέχνη, προωθούν τη συμπερίληψη, καθώς και την προβολή εμπειριών και δράσεων ανθρώπων με προσφυγικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο, εστιάζοντας στη σχέση τους με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και την τέχνη.
Στο πρώτο πάνελ, «Γονείς και Εκπαίδευση — Βιώματα και Προβληματισμοί», συμμετείχαν μητέρες από αφρικανικές και ασιατικές χώρες, καθώς και εκπρόσωποι του Συλλόγου Φίλοι της Μεικτής Οικογένειας “Πελαργός”.
Στο δεύτερο πάνελ, εκπρόσωποι από την αφγανική, παλαιστινιακή, αλβανική και γεωργιανή κοινότητα μοιράστηκαν τις προσωπικές τους ιστορίες πάνω στο θέμα:
«Από την Εκπαίδευση στην Κοινότητα – Τέχνη και Συλλογική Δράση».
Οι συζητήσεις λειτούργησαν ως πλατφόρμα ανταλλαγής απόψεων και καλών πρακτικών, συμβάλλοντας στην προώθηση μιας πιο συμπεριληπτικής και υποστηρικτικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας.
Δεύτερη Ημέρα
Το απόγευμα της δεύτερης ημέρας, πλήθος κόσμου – γονείς, μαθητές, εκπαιδευτικοί, εκπρόσωποι μεταναστευτικών και προσφυγικών κοινοτήτων – κατέκλυσε το προαύλιο του 162ου Δημοτικού Σχολείου για να συμμετάσχει σε μια μεγάλη διαπολιτισμική γιορτή.
Η εκδήλωση άνοιξε με ένα ιδιαίτερα συγκινητικό καλωσόρισμα στη γλώσσα κάθε παιδιού του σχολείου, αναδεικνύοντας την πολυγλωσσία και τον πλούτο της πολιτισμικής ταυτότητας της μαθητικής κοινότητας.
Στη συνέχεια, το κοινό απόλαυσε θεατρικά δρώμενα και μουσικά προγράμματα με ελληνικά, γεωργιανά και ουκρανικά τραγούδια, από ταλαντούχους μικρούς ερμηνευτές και ορχηστρικά σύνολα. Εξαιρετική ήταν η συμμετοχή της χορωδίας “El Sistema Greece”. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασε το εργαστήρι της Τουρκικής κοινότητας και το Εργαστήρι χορού για παιδιά “Hip Hop 4 Hope”:
Ξεχωριστή στιγμή αποτέλεσε η παρουσίαση του τραγουδιού «Βγάλε από το μυαλό τη βία», με το οποίο η Στ΄ τάξη του 162ου Δ.Σ. Αθηνών κατέκτησε το 1ο βραβείο στον φετινό Διαβαλκανικό Διαγωνισμό.
Το θερμότερο χειροκρότημα απέσπασαν οι παραδοσιακοί χοροί. Μαθητές του σχολείου, ντυμένοι με παραδοσιακές στολές από την Κρήτη και τη Σκύρο, παρουσίασαν ελληνικούς χορούς. Ακολούθησαν ουκρανικοί, αλβανικοί, βουλγαρικοί, παλαιστινιακοί, αρμένικοι και αιγυπτιακοί χοροί, που παρουσιάστηκαν από τις αντίστοιχες κοινότητες με εντυπωσιακές παραδοσιακές στολές.
Η βραδιά έκλεισε με την Ανοιχτή Ορχήστρα Αθηνών που ένωσε τις φωνές όλων σε τραγούδια παραδοσιακά και σύγχρονα, ξένα και ελληνικά.
Το διήμερο αυτό διαπολιτισμικό φεστιβάλ, φέρνοντας κοντά ανθρώπους από διαφορετικά πολιτισμικά και γλωσσικά περιβάλλοντα, έδωσε χώρο στις φωνές και τις εμπειρίες ατόμων με μεταναστευτικό υπόβαθρο και ανέδειξε την τέχνη ως μέσο ενδυνάμωσης, έκφρασης και κοινωνικής ένταξης.
Η θερμή συμμετοχή όλων, η αλληλεπίδραση και η δημιουργική ανταλλαγή ιδεών ανέδειξαν τη σημασία τέτοιων πρωτοβουλιών στην οικοδόμηση συμπεριληπτικών και ανοιχτών σχολικών κοινοτήτων. Το φεστιβάλ άφησε πολύ θετικές εντυπώσεις και ανέδειξε τη σημασία της τέχνης και του διαπολιτισμικού διαλόγου ως πολύτιμων εργαλείων για τη διαμόρφωση μιας πιο συμπεριληπτικής εκπαιδευτικής κοινότητας.