24-08-16 O Νίκος Φίλης για την ανάγκη νέου συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

2016 08 24 filis

24-08-16 O Νίκος Φίλης για την ανάγκη νέου συστήματος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

«Έχουμε συνείδηση ότι το σύστημα των εισαγωγικών για τα Πανεπιστήμια έχει εξαντλήσει τη δυναμική του και στηρίζεται, δυστυχώς, σε μία παγκόσμια πρωτοτυπία που είναι η υποβάθμιση του σχολείου και η ενίσχυση της παράλληλης εκπαίδευσης, πράγμα που σημαίνει μία περαιτέρω οικονομική αιμορραγία της οικογένειας. Εργαζόμαστε, μέσω και του εθνικού διαλόγου, για να υπάρξει, χωρίς βιασύνη αλλά και χωρίς μεγάλες αναβολές, ένα νέο σύστημα επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο θα αναβαθμίζει το σχολείο. Συνεπώς το νέο σύστημα προϋποθέτει μια αναμόρφωση του Λυκείου και κυρίως των δύο μεγαλυτέρων τάξεων του Λυκείου. Επί πλέον η ευθύνη επιλογής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα αποδίδεται στο σχολείο και όχι σε άλλα σχήματα εκτός του σχολείου.

Αυτή είναι η φροντίδα μας, αυτός είναι ο σχεδιασμός μας και την κατάλληλη στιγμή μέσα από διάλογο και χωρίς να αιφνιδιάζουμε θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε και στις αποφάσεις.» Αυτό ανέφερε σήμερα ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκος Φίλης στη συνέντευξη τύπου για την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Αναφερόμενος στους υποψηφίους ο υπουργός είπε: «Θα ήθελα εξ αρχής να συγχαρώ όλα τα παιδιά για τον αγώνα που δώσανε και πιστεύω ότι θα υπάρξει ανταπόκριση στον αγώνα τους. Η χώρα βήμα-βήμα θα βγει από την κρίση και τα όνειρα και οι προσδοκίες τους, με τη δική τους συνεχή προσπάθεια, θα ικανοποιηθούν.»

Σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων και τη νέα σχολική χρονιά ο Νίκος Φίλης τόνισε: «Τα σχολεία ανοίγουν με όλες τις καλές προϋποθέσεις, με τους αναπληρωτές που έχουμε ήδη προκηρύξει, περίπου 21.000 θέσεις, καθώς επίσης και με την έγκαιρη προετοιμασία για να καλυφθούν τα κενά, που παραδοσιακά την τελευταία τριακονταετία εμφανίζονται το Σεπτέμβριο στα σχολεία και δυστυχώς καλύπτονται, αν καλύπτονται, πολύ αργότερα. Η προετοιμασία μας αποσκοπεί στο να καλυφθούν τα κενά, ει δυνατόν, από την πρώτη μέρα. Και σ΄ αυτό έχουμε την πεποίθηση ότι θα πετύχουμε. Και θα παρακαλούσαμε επίσης τα σχολεία, γενικότερα η εκπαίδευση αλλά και ειδικότερα τα σχολεία την κρίσιμη στιγμή που ανοίγουν, να μην γίνουν αντικείμενο κομματικής αντιδικίας. Το αν θα ανοίξουν τα σχολεία χωρίς προβλήματα και κενά δεν είναι ένα κέρδος που αφορά την κυβέρνηση, είναι ένα κέρδος που αφορά ολόκληρη την κοινωνία. Τα παιδιά μας, οι οικογένειες, όλοι συνολικά στις στιγμές που ζούμε, μπορούμε να δώσουμε απτό παράδειγμα ότι η κανονικότητα επιστρέφει στη χώρα μας.»

Ο Γενικός Γραμματέας του υπουργείου, Γιάννης Παντής, κατ’ αρχάς ξεκαθάρισε ότι τα αποτελέσματα από το νέο εξεταστικό σύστημα που ίσχυσε φέτος δεν μπορούν να συγκριθούν με εκείνα των προηγουμένων χρόνων. Τα συστήματα είναι διαφορετικά, άρα και τα αποτελέσματα δεν είναι συγκρίσιμα. Παρ’ όλα αυτά, υπογράμμισε, μπορούν να συναχθούν ορισμένα γενικά συμπεράσματα. Ο Γενικός Γραμματέας στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι οι Στρατιωτικές και Αστυνομικές Σχολές, καθώς και η Σχολή Ανθυποπυραγών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας προσέλκυσαν πολλούς υποψήφιους, όπως επίσης ότι μεγάλο ήταν το ενδιαφέρον για το νεοϊδρυθέν Τμήμα Μουσουλμανικών Σπουδών του ΑΠΘ.

Τα πρακτικά της συνέντευξης έχουν ως εξής:

 

ΚΟΙΝΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ 

ΝΙΚΟΥ ΦΙΛΗ,  ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 ΓΙΑΝΝΗ ΠΑΝΤΗ,  ΓΕΝΙΚΟΥ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 ΚΑΛΟΜΟΙΡΑΣ ΜΑΡΟΥΓΚΑ,  ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ & ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 

ΤΕΤΑΡΤΗ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2016

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Καλημέρα σας και καλή χρονιά, γιατί με μια έννοια η έκδοση των αποτελεσμάτων σηματοδοτεί όχι απλώς το τέλος μιας προσπάθειας της προηγούμενης χρονιάς, αλλά και την αρχή της νέας χρονιάς.

                                Και θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους παράγοντες τους υπηρεσιακούς, οι οποίοι φέτος έδωσαν τον καλύτερο εαυτό τους οι εξετάσεις να γίνουν με άψογο τρόπο και τα αποτελέσματα να βγούνε κατά τι νωρίτερα από άλλες χρονιές, παρότι είχαμε να βγάλουμε αποτελέσματα δυο στην ουσία συστημάτων, των παλαιών και των νέων, κατορθώσαμε τα αποτελέσματα να βγούνε νωρίτερα.

                                Θα ήθελα εξ αρχής να συγχαρώ όλα τα παιδιά για τον αγώνα που δώσανε και πιστεύω ότι θα υπάρξει ανταπόκριση σε αυτό τον αγώνα τους, ότι η χώρα μας βήμα – βήμα θα βγει από την κρίση και τα όνειρά τους και οι προσδοκίες τους με την δική τους συνεχή προσπάθεια θα ικανοποιηθούν.

                                Έχουμε συνείδηση ότι το παρόν σύστημα των εισαγωγικών εξετάσεων για τα πανεπιστήμια έχει εξαντλήσει τη δυναμική του, στηρίζεται δυστυχώς σε μια παγκόσμια πρωτοτυπία που είναι η υποβάθμιση του σχολείου και η ενίσχυση της παράλληλης εκπαίδευσης, που σημαίνει μια περαιτέρω οικονομική αιμορραγία για τις οικογένειες. Και εργαζόμαστε και στο πλαίσιο του εθνικού διαλόγου για να υπάρξει, χωρίς βιασύνη, αλλά όμως και χωρίς μεγάλες αναβολές ένα νέο σύστημα επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

                                Το οποίο αφ’ ενός θα αναβαθμίζει το σχολείο. Συνεπώς το νέο σύστημα προϋποθέτει μια αναμόρφωση του λυκείου και ιδιαίτερα των δυο μεγαλύτερων τάξεων του λυκείου. Και αφ’ ετέρου θα αποδίδει στο σχολείο την ευθύνη επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και όχι σε όλα σχήματα εκτός του σχολείου. Αυτή είναι η φροντίδα μας, αυτός είναι ο σχεδιασμός μας και την κατάλληλη στιγμή μέσα από ένα διάλογο και χωρίς να αιφνιδιάζουμε, θα μπορέσουμε να προχωρήσουμε και στις αποφάσεις.

                                Με την ευκαιρία της σημερινής μας συνάντησης θα ήθελα να σας ενημερώσω για την πορεία προετοιμασίας για το άνοιγμα των σχολείων. Τα σχολεία ανοίγουν με όλες τις καλές προϋποθέσεις προετοιμασίας, με τους αναπληρωτές που έχουμε ήδη προκηρύξει περίπου 21.000 θέσεις, καθώς επίσης και με την έγκαιρη προετοιμασία για να καλυφθούν τα κενά που παραδοσιακά την τελευταία 30ετία εμφανίζονται το Σεπτέμβριο στα σχολεία και δυστυχώς καλύπτονται πολύ αργότερα.

                                Η προετοιμασία μας αποσκοπεί στο να καλυφθούν τα κενά ει δυνατόν από την πρώτη μέρα και σε αυτό έχουμε την πεποίθηση ότι θα πετύχουμε.

                                Και θα παρακαλούσαμε επίσης τα σχολεία, γενικότερα η εκπαίδευση, αλλά και ειδικότερα τα σχολεία την κρίσιμη στιγμή που ανοίγουν, να μην είναι αντικείμενο μιας κομματικής αντιδικίας. Το εάν θα ανοίξουν τα σχολεία χωρίς προβλήματα και κενά, δεν είναι ένα κέρδος που αφορά την κυβέρνηση. Είναι ένα κέρδος που αφορά ολόκληρη την κοινωνία. Τα παιδιά μας, τις οικογένειες όλες, συνολικά στις στιγμές που ζούμε μπορεί να δώσει ένα απτό παράδειγμα ότι η κανονικότητα επιστρέφει στη χώρα μας.

                                Με αυτά τα λόγια θα ήθελα να δώσω το λόγο στους υπηρεσιακούς παράγοντες. Στην κυρία Μαρούγκα η οποία είχε ευθύνη των αποτελεσμάτων για άλλη μια χρονιά και την ευχαριστούμε, αλλά εννοείται πως και εάν θέλει ο κ. Γενικός να πει κάτι που είχε την ευθύνη εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας τα αποτελέσματα.

Γ. ΠΑΝΤΗΣ: Το πρώτο και το βασικό το οποίο πρέπει να πούμε είναι ότι το σύστημα εισαγωγής φέτος είναι τελείως διαφορετικό, το καινούργιο δηλαδή σύστημα, από το προηγούμενο που είχαμε και επομένως δεν πρέπει να κοιτάμε και να κάνουμε συγκρίσεις δυο πραγμάτων που δεν συγκρίνονται.

                                Είναι λάθος να προχωρήσουμε σε συγκρίσεις όταν τα συστήματα είναι τελείως διαφορετικά. Αυτό πρέπει να το έχουμε υπόψη μας. Να δούμε δηλαδή τα αποτελέσματα του καινούργιου συστήματος αυτόνομα από το παλιό και εκεί να σταθούμε και να κάνουμε ερμηνεία των αποτελεσμάτων και διάφορες πολιτικές τοποθετήσεις επί αυτών.

                                Το δεύτερο έχει να κάνει με το ότι είχαμε, όπως ξέρετε, ένα συνολικό ποσοστό επιτυχίας περίπου στο 69% από 105.000 που ήταν οι υποψήφιοι όλων των κατηγοριών, έχουν εισαχθεί 72.973, περίπου δηλαδή 69,14%.

                                Έχουμε οπωσδήποτε διαφοροποίηση από κατηγορία σε κατηγορία στο ποσοστό επιτυχίας. Ας πούμε με το νέο σύστημα στα γενικά λύκεια είχαμε ένα ποσοστό επιτυχίας 77%. Με το παλιό 82%, ενώ με τα ΕΠΑΛ το ποσοστό το ημερήσιο με το νέο είναι στα 42% περίπου και με το παλιό στα 45%. Έχουμε δηλαδή μια διαφοροποίηση σε ποσοστά ανάλογα τις διάφορες κατηγορίες.

                                Έχουμε και κάποια πράγματα που συνέβησαν για πρώτη φορά. Είναι ότι η πρώτη χρονιά εισαγωγής πολιτών στη Σχολή Πυροσβεστών και Ανθυποπυραγών έδωσε πολύ υψηλές βάσεις που υπερέβησαν ακόμη και τις αστυνομικές σχολές. Αυτό ήταν μια έκπληξη.

Ν. ΦΙΛΗΣ: Μια θετική έκπληξη.

Γ. ΠΑΝΤΗΣ: Μια θετική έκπληξη.

                                Μια δεύτερη θετική έκπληξη είναι ότι η ίδρυση του νέου τμήματος στο ΑΠΘ στο Τμήμα Θεολογίας με τις μουσουλμανικές σπουδές, κάλυψε όλες τις θέσεις και διεκδίκησαν την εισαγωγή σε αυτό το τμήμα 2.800 άτομα. Που δεν είχαν και σχέση. Δεν ήταν μουσουλμανικού θρησκεύματος οι άνθρωποι αυτοί. Θέλω να πω ότι ήταν ένα ελκυστικό τμήμα. 30 θέσεις για την πρώτη χρονιά, αλλά το ενδιαφέρον είναι ότι 2.800 άτομα και με τη βάση η οποία κυμάνθηκε στη βάση της θεολογικής σχολής. Δεν έπεσε κάτω. Δείχνει ότι υπάρχει ένα σημαντικό ενδιαφέρον. Είναι καλό να το δούμε και να δούμε πόσο θετική ήταν και η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να θεσμοθετήσει αυτό το τμήμα και να προχωρήσει.

                                Σε κάποια πράγματα έχουμε αυξήσεις των βάσεων, μειώσεις των βάσεων. Εγώ δεν θα ήθελα να μείνω σε αυτό, γιατί σας είπα ότι είναι διαφορετικό σύστημα. Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε δυο συστήματα. Το ένα δίνει ένα σκορ χι και το άλλο δίνει ένα σκορ ψι. Αυτά τα δυο μεταξύ τους δεν μπορούν να συγκριθούν.

                                Παρ’ όλα αυτά μπορούμε να πούμε γενικώς ότι στην ιατρική, γενικά στο πεδίο της υγείας είχαμε αύξηση. Αυτά τα ξέρετε. Στις θεωρητικές είχαμε μια μείωση. Στα παιδαγωγικά τμήματα είχαμε μια μεγαλύτερη μείωση και στην ομάδα προσανατολισμού θετικών σπουδών είχαμε αλλού μείωση και αλλού αύξηση χοντρικά. Αλλά δεν έχει νόημα να πούμε κάποιες λεπτομέρειες σε αυτό.

                                Το τελευταίο που θα ήθελα να σας πω και από εκεί και πέρα μήπως θέλει και η κυρία Αναγνωστοπούλου να μιλήσει, είναι ότι είχαμε κάποιες μειώσεις σε βάσεις όπου είχαμε τα δυο μαθήματα, όπως είναι το σχέδιο π.χ. στην αρχιτεκτονική, ή των μουσικών σπουδών με τα επιπλέον μαθήματα που δίνανε μουσικής.

                                Εκεί είχαμε μια μείωση των βάσεων γιατί δεν περάσανε τις βάσεις το όριο που χρειαζόταν αρκετά άτομα και έτσι είχαμε μια μείωση. Σε τελευταία ανάλυση μπορούμε να πούμε ότι οι περισσότεροι υποψήφιοι που δεν κατάφεραν να εισαχθούν, είναι μη εισαχθέντες δηλαδή, αφορούν στην ομάδα προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών. Μετά είναι των σπουδών οικονομίας και πληροφορικής και μετά είναι των θετικών σπουδών.

                                Έχουμε δηλαδή ο μεγαλύτερος αριθμός μη εισαχθέντων είναι από αυτές τις κατηγορίες. Ευχαριστώ πολύ εγώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Η κυρία Μαρούγκα έχει το λόγο.

Κ. ΜΑΡΟΥΓΚΑ: Ωραία, ήρθαν και οι Διοικητικοί αριστερότερα λοιπόν. Εγώ πρώτα και κύρια θέλω να πω συγχαρητήρια στους επιτυχόντες κι επαναπροσδιορισμό γι’ αυτούς που δεν εισήχθησαν. Κάθε σύστημα δε σημαίνει ότι κάποιος που είναι μη εισαχθείς δεν αξίζει, είναι και θέμα επιλογών του.

                                Θ’ αναφέρω ότι έχω μη εισαγόμενο άτομο με πολλά μόρια, γύρω στα 18.000 που επέλεξε μόνο Ιατρικές Σχολές. Αυτό δε σημαίνει δηλαδή ότι αυτό το παιδί δεν είχε προσπαθήσει ή δεν ήταν ικανό, έχει κάνει βασικές επιλογές στη ζωή του, άρα λοιπόν του αξίζουν συγχαρητήρια.

                                Από κει και πέρα σε γενικές γραμμές, ο κ. Γενικός σας είπε κάποια πράγματα για μια εκτίμηση των βάσεων που δίνουμε σήμερα, που σίγουρα δεν είναι συγκριτικές με το περσινό σύστημα αλλά για λόγους διευκόλυνσής σας και μόνο σας δώσαμε συγκριτικό βάσεων. Αλλά θέλουμε ν’ αναφερθεί ότι δεν έχουν σχέση τα δυο συστήματα.

                                Τα βασικά που τόνισε και ο κ. Γενικός είναι η αύξηση των βάσεων στις Ιατρικές Σχολές, έχουμε ένα επιστημονικό πεδίο που το επέλεξαν γύρω στους 13.000 υποψηφίους και καμιά φορά απ’ αυτούς δεν πήγαν σε 5ο μάθημα, άρα λοιπόν είχαμε 13.000 παιδιά που διεκδικούσαν αυτές τις θέσεις, είχαμε πολύ υψηλή επίδοση και λόγω των βαθμολογικών αποτελεσμάτων που είχατε δει και έχουμε αποδώσει ανάλυση, είχαμε μεγάλη εκτόξευση των βάσεων διότι η βαθμολογική τους επίδοση στα μαθήματα ηυξημένης βαρύτητας ήταν πάρα πολύ μεγαλύτερη από την περσινή, άρα ήταν αναμενόμενο.

                                Οι Θεωρητικές, είναι λογικό εκεί να έχουμε εκεί τους περισσότερους μη εισαγομένους γιατί δεν έχουμε θέσεις αντίστοιχες των υποψηφίων των Θεωρητικών Σχολών. Στις Θετικές Επιστήμες θα δείτε ότι ενώ έχουμε μια αύξηση των Πολυτεχνικών κυρίως Σχολών στα ΤΕΙ βλέπουμε μια μείωση γιατί οι θέσεις εκεί, αντιστρόφως με τις θεωρητικές είναι περισσότερες καμιά φορά των υποψηφίων, με αποτέλεσμα να κατεβαίνουν οι βάσεις στα ΤΕΙ.

                                Να υπενθυμίσουμε κιόλας ότι λόγω του νέου συστήματος οι υποψήφιοι για τα ΤΕΙ ας πούμε Μηχανολογίας – Ηλεκτρολογίας δεν είναι πια και αυτοί που ήταν του οικονομικού κομματιού, της τεχνολογικής μέχρι του περσινού συστήματος. Άρα λοιπόν εκεί έχουμε καθαρά τους θετικούς και γι’ αυτό έχουμε μια μείωση.

                                Να σας δώσω ένα παράδειγμα: Τα ΤΕΙ Μηχανολογίας και Ηλεκτρολογίας έχουν μειωθεί, αντιθέτως τα ΤΕΙ Μηχανικών Πληροφορικής έχουν ανεβεί, παρ’ ότι είναι του ιδίου σχεδόν γνωστικού πεδίου. Αυτό συμβαίνει γιατί οι Μηχανικοί Πληροφορικής βρίσκονται και στο 5ο Επιστημονικό που το επιλέγουν οι άνθρωποι του Οικονομίας και Πληροφορικής και γι’ αυτό το λόγο έχουμε αύξηση των βάσεων.

                                Τα Παιδαγωγικά, θα το δείτε, έχουμε μεγάλη μείωση των βάσεων και αυτό γιατί θεωρώ, επειδή ήταν ξεχωριστό πεδίο το οποίο θα έπρεπε να επιλέξει κάποιος και πέρα από το γεγονός ότι θα έπρεπε να το επιλέξει ξεχωριστά, έπρεπε να δώσει κι ένα 5ο μάθημα που αρκετοί υποψήφιοι, να δώσουν κι ένα στοιχείο που ενδιαφέρει νομίζω, δεν επέλεξαν 5ο μάθημα.

                                Για του λόγου το αληθές, 5ο μάθημα επέλεξαν οι μισοί μας σχεδόν υποψήφιοι, 35.500 περίπου υποψήφιοι, επέλεξαν 5ο μάθημα, οι υπόλοιποι πήγαν με τα 4. Άρα λοιπόν μόνο οι 35.000 θα μπορούσαν να πάνε στη διεκδίκηση 2ου επιστημονικού πεδίου. Άρα λοιπόν έχουμε λιγότερους να μπορούσαν να διεκδικήσουν τις θέσεις αυτές. Έχει γίνει πιο στενό δηλαδή το σύστημα το τωρινό.

                                Τα υπόλοιπα σε γενικές γραμμές τ’ ανέφερε και ο κ. Γενικός, έχουμε μείωση βάσεων που εξαρτάται καθαρά από τα Ειδικά Μαθήματα γιατί ξέρετε ότι έχουμε το δεδομένο της βάσης στο ειδικό μάθημα του 10 και ειδικά των Αρχιτεκτονικών Σχολών και Γραφιστικής που χρειάζονται και τα δύο μαθήματα να είναι άνω των 10. Άρα λοιπόν , εξαρτάται καθαρά από τα Ειδικά Μαθήματα.

                                Ένα άλλο στοιχείο που θα θέλαμε να δώσουμε παραπάνω από τις βάσεις, θα ήταν αν θέλετε κ. Υπουργέ όσον αφορά τους υποψηφίους μας, ότι πάλι τα κορίτσια έχουν τα σκήπτρα..

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι γένους θηλυκού οι εξετάσεις, μάλιστα..

Κ. ΜΑΡΟΥΓΚΑ: Γένους θηλυκού. Έχουμε από τους επιτυχόντες μας 31.000 περίπου κορίτσια, αν θέλετε τα ακριβή στοιχεία μπορώ να σας τα διαθέσω, και 27.500 αγόρια. Με το νέο σύστημα πάντα, ό,τι στατιστικά σας λέω είναι για το ΓΕΛ (Γενικό Λύκειο). Τα υπόλοιπα αν θέλετε μπορούμε να σας τ’ αποδώσουμε αν θέλετε με μεγαλύτερη ανάλυση

                                Δεν ξέρω αν θέλετε κάτι, από δω και πέρα ό,τι θέλετε να ρωτήσετε, εγώ δεν έχω κάτι να προσθέσω.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ίσως μερικές πινελιές.. Είναι προφανές ότι στην επιλογή των Σχολών, πέρα από το τι θέλει να σπουδάσει ένα παιδί που έχει μια αξία η επιλογή αυτή, σημαντικό στοιχείο διαδραματίζει και η επαγγελματική αποκατάσταση. Και βλέπουμε ότι Τμήματα τα οποία πριν από 10 χρόνια είχαν μεγάλη ζήτηση, όπως είναι τα Παιδαγωγικά Τμήματα, διότι τότε οδηγούσαν σχεδόν σε αυτόματο διορισμό, τελείωνες και σ’ έπαιρναν στη Διεύθυνση.

                                Τώρα λόγω της αδιοριστίας που υπάρχει τη μνημονιακή περίοδο, έχουν υποχωρήσει στη ζήτηση, συνεπώς και στις βαθμολογίες. Ίσως να μην είναι η στιγμή να συζητήσουμε πιο αναλυτικά το θέμα αλλά επισημαίνουμε ότι στα Παιδαγωγικά Τμήματα η πλειοψηφία των παιδιών που εισήχθησαν προέρχονται από τη θεωρητική κατεύθυνση.

                                Αυτό είναι ένα στοιχεία το οποίο πρέπει να το σκεφτούμε σε σχέση και με τη γενικότερη οργάνωση της εκπαίδευσης. Το δεύτερο το ανέφερε νωρίτερα η κα Μαρούγκα, είναι η επίπτωση των Ειδικών Μαθημάτων στις βάσεις. Το Σχέδιο, Ηλεκτρονικές για παράδειγμα: Έχουμε μείωση των βάσεων αρκετά μεγάλη. Αυτό έχει να κάνει κυρίως με το Ειδικό Μάθημα με το Σχέδιο. Είναι ένα επιπλέον κόστος για τις οικογένειες. Και ίσως και εκεί να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η αδυναμία να περάσουν τη βάση τα παιδιά στο σχέδιο.

                                Ένα άλλο θέμα αφορά τις Τουριστικές Σχολές. Εκεί ανέβηκαν οι βάσεις και στη Ρόδο και στην Κρήτη. Ανέβηκαν προφανώς διότι ο Τουρισμός για πολλά παιδιά είναι μια κατεύθυνση που έχει πιθανότητες επαγγελματικής αποκατάστασης μεγαλύτερες από άλλες κατευθύνσεις, αλλά φαίνεται ότι ανέβηκαν γιατί οι Τουριστικές Σχολές φέτος μπήκαν και στις θεωρητικές.

                                Γενικότερα –και να κλείσουμε- δεν είναι εύκολο και δεν είναι και σωστό να βγάλουμε απόλυτα συμπεράσματα. Δεν προσφέρονται αυτά τ’ αποτελέσματα για απόλυτες τάσεις, είναι μικτή η εικόνα και με την έννοια αυτή είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα. Σας ευχαριστώ.

Κ. ΜΑΡΟΥΓΚΑ: Να προσθέτω ότι όσες θέσεις δώσαμε τις πήραν οι υποψήφιοι. Αυτό είναι σημαντικό, δεν έχουμε κενές θέσεις. Ο κενές θέσεις οι λίγες που έχουμε είναι στις περιπτώσεις των Ειδικών Μαθημάτων κυρίως, άρα λοιπόν κάπου μοιράστηκαν οι θέσεις, τις θέλουν τις θέσεις οι υποψήφιοι. Όλες, και της Περιφέρειας.

Α. ΛΑΚΑΣΑΣ («ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»): Μάλλον οφείλεται στο γεγονός ότι είναι μόνο σ’ ένα επιστημονικό πεδίο. Ωστόσο θα ήθελα να ρωτήσω και πολιτικά, η κα Μαρούγκα θα μου πει αν υπάρχει κάποιος τεχνικός λόγος.. Δυστυχώς βλέπουμε μια σχολή με 1.566 μόρια βάση εισαγωγής, είναι Μηχανικών Περιβάλλοντος στην Κοζάνη.

Κ. ΜΑΡΟΥΓΚΑ: 1.560 νομίζω.

Α. ΛΑΚΑΣΑΣ: Το 1.560 είναι από κάτω, είναι δυο οι Σχολές. Είναι στη σελίδα 7. Αυτό δεν προβληματίζει την ηγεσία του Υπουργείου και για την ποιότητα των σπουδών στα ΤΕΙ και για το μέλλον των ΤΕΙ; Διότι ενδεχομένως να χρειαστεί να υπάρξει μια αναδιάρθρωση του πανεπιστημιακού χάρτη. Η κα Αναγνωστοπούλου είναι της αρμοδιότητάς της, ωστόσο είναι ένα θέμα να μπαίνει ένα παιδί με 1.566 μόρια. Αυτά τα παιδιά θα έχουν μπει με 4 μαθήματα άρα τι έχουν γράψει; Μονάδα, 1, 2, 3 … Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μιλούμε βέβαια για μια περίπτωση, για μια από τις εκατοντάδες Σχολές που έχουμε μπροστά μας και που η επιτυχία των παιδιών όπως βλέπετε είναι με πολλά μόρια, με πολλές χιλιάδες μόρια. Ούτε ο μέσος όρος είναι αυτός ούτε έχουμε πολλές Σχολές κοντά σε αυτό το επίπεδο που αναφέρατε. Αλλά δε θα ήθελα να βγάλουμε γενικά συμπεράσματα από μια ή δύο Σχολές σ’ ένα πλήθος, σε 465 Σχολές που έχουμε μπροστά μας.

                                Από τις 465 Σχολές δε μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα γενικά που αφορούν μόνο 2 Σχολές. Το γενικότερο θέμα της αναδιάρθρωσης που αναφέρατε συζητείται αλλά δε συζητείται με όρους δυσφήμισης των ΤΕΙ. Αντιθέτως, συζητείται με όρους αναβάθμισης συνολικά της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Κ. ΜΑΡΟΥΓΚΑ: Αν θέλετε τεχνικά να προσθέσω, αυτή την εκτίμηση μπορώ να πω, ότι μπορεί καμιά φορά η βάση μια Σχολής να είναι συγκυριακή. Τι εννοώ: Αν έχουμε πολλούς υποψηφίους, υποψηφίους αρκετούς και οι θέσεις αναλογούν, τότε όλοι ανεξαρτήτως του τι έχουν γράψει, θα πάρουν θέση. Οι μη εισαχθέντες, αν σας δίναμε την κατανομή τη βαθμολογική τους θα βλέπατε ότι έχουν μη εισαχθέντες που ξεκινούν από 18.000 μόρια. Δε λέει κάτι δηλαδή για την ποιότητα των παιδιών που είναι κάθε χρονιά και δίνουν εξετάσεις. Είναι ίσως συγκυριακό αυτό.

                                Σας είπα και κάποια στιγμή ότι των θετικών σπουδών φέτος, λόγω του γεγονότος ότι έχουμε ξεχωριστό κλάδο με το Οικονομίας και Πληροφορικής, έχω υποψήφιους εδώ αντίστοιχους με τις θέσεις που δώσαμε.

                                Άρα λοιπόν, ότι και να γράφανε κάποιοι υποψήφιοι και είχαν βάλει όλες τις επιλογές, κάποια θέση θα παίρνανε. Ενώ αντιθέτως στη θεωρητική έχω απ’ έξω από την τριτοβάθμια 10.000 ανθρώπους.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, δεν θα ρωτήσω για τα στοιχεία, ήσασταν κατατοπιστικότατοι όσον αφορά τα στοιχεία. Ήθελα να ρωτήσω το εξής: επειδή κάθε χρόνο το επισημαίνουν πάρα πολλοί. Τα αποτελέσματα έχετε ψάξει, εάν μπορείτε να τα βγάζετε πιο νωρίς σε συνεννόηση με τα Υπουργεία Άμυνας και Δημοσίας Τάξεως και να ανακοινώνονται πιο νωρίς και όχι τέλη Αυγούστου;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπάρχει το εξής θέμα, το υπονοήσατε στην ερώτησή σας, πρέπει να βγούνε τα αποτελέσματα για όλες τις σχολές μαζί. Συνεπώς και για τις στρατιωτικές και τις αστυνομικές σχολές.

                                Οι στρατιωτικές και οι αστυνομικές σχολές μετά τις εξετάσεις που γίνονται, κάνουν τις δικές τους εξετάσεις για δεξιότητες και συνεπώς είναι δύσκολο, από ότι μας έχουν πει, να τελειώνουν νωρίτερα. Είναι δύσκολο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Έχετε έρθει σε συνεννόηση με τα δυο υπουργεία και ….

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Και παλαιότερα και τώρα έχει γίνει αυτή η συζήτηση. Έχει δυσκολία και σας είπα γιατί. Γιατί χιλιάδες παιδιά, δεν είναι εκατοντάδες, χιλιάδες παιδιά, 20.000 περίπου παιδιά διεκδικούν να μπούνε στις στρατιωτικές σχολές.

                                Τα παιδιά αυτά δίνουν εξετάσεις πρώτα, μαζί με όλα τα παιδιά στις εισαγωγικές και μετά καλούνται να κάνουν τα τεστ δεξιοτήτων. Γυμναστική, ψυχοκοινωνική διερεύνηση κλπ. Άρα είναι δύσκολο να γίνει αυτή η επιλογή.

                                Όμως επαναλαμβάνω το παρόν σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση έχει εξαντλήσει τα όριά του. Και δεν αναζητούμε μικρού χαρακτήρα βελτιώσεις, αλλά μια ριζική αλλαγή του και θα είμαστε στην ώρα έτοιμοι να προχωρήσουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ερώτηση εκτός μικροφώνου.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τον Ιούλιο θα μπορούσαν να βγούνε.

Κ. ΜΑΡΟΥΓΚΑ: 30 Ιουλίου θα μπορούσαμε υπηρεσιακά να έχουμε δώσει τα πάντα, αν δεν είχαμε το λόγο των ικανοτήτων των στρατιωτικών και τα αποτελέσματα των ΤΕΦΑΑ.

                                Να πω έτσι για να κλείσουμε ότι η τελευταία υπουργική απόφαση που είχαμε στα χέρια μας από τα συναρμόδια υπουργεία ήρθε στο υπουργείο μας την Δευτέρα και όχι την προηγούμενη Δευτέρα, αυτή τη Δευτέρα. Πείτε μου πότε μπορούσαμε να βγάλουμε αποτελέσματα νωρίτερα; Και εάν τα έχουμε βγάλει το νωρίτερο δυνατό;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είχαμε ένα ρεκόρ. Βγάλαμε τα αποτελέσματα πιο γρήγορα από κάθε άλλη χρονιά και ήταν και διπλές μάλιστα οι εξετάσεις. Με αυτή την έννοια επαναλαμβάνω, ότι αξίζει συγχαρητήρια η Υπηρεσία που έκανε αυτή την προσπάθεια. Κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να μειώσουμε το χρόνο της αγωνίας των παιδιών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορείτε να μας πείτε πόσα περίπου είναι τα κενά στα σχολεία;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Τα κενά αντιστοιχούν στους αναπληρωτές. Απλό είναι. Δηλαδή ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τα σχολεία θα ανοίξουν κανονικά χωρίς προβλήματα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα ανοίξουν κανονικά χωρίς προβλήματα τα σχολεία. Αυτή είναι η προσπάθειά μας. Προσπαθούμε να υπερπηδήσουμε πολλά εμπόδια και πολλές κατεστημένες νοοτροπίες. Και όπως ανέφερα και νωρίτερα το άνοιγμα των σχολείων γενικότερα η εκπαίδευση και το σχολείο δεν πρέπει να είναι αντικείμενο μιας μικροκομματικής αντιδικίας.

                                Όλοι έχουμε να κερδίσουμε, εννοώ ως κοινωνία από το να αρχίζουν στην ώρα τους τα σχολεία χωρίς προβλήματα. Και αυτό επιδιώκουμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω εάν τα ολοήμερα σχολεία θα ξεκινήσουν και αυτά 12 Σεπτέμβρη μαζί με τα υπόλοιπα και εάν θα είναι παντού.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όπου υπάρχει ζήτηση για συγκρότηση τμημάτων ολοήμερων σχολείων θα γίνει από την πρώτη μέρα, όπου αυτό είναι δυνατόν, εννοώ και τις πιο απομακρυσμένες περιοχές που πρέπει να πάνε και να διατεθούν οι εκπαιδευτικοί, οι αναπληρωτές κλπ. Αλλά η κατεύθυνση είναι γρήγορα.

                                Πέρσι όπως θυμάστε, πρόπερσι, τα ολοήμερα ξεκινούσαν μετά τις 15 Οκτωβρίου. Φέτος αυτό δεν ισχύει. Θα είμαστε πολύ κοντά στην ημερομηνία της έναρξης για όλη την Ελλάδα.

Γ. ΠΑΝΤΗΣ: Την επόμενη εβδομάδα θα βγάλουμε ανακοίνωση το Υπουργείο Παιδείας, όπου θα ορίζουμε την ηλεκτρονική εγγραφή των φοιτητών στα πανεπιστήμια. Δεν θα χρειάζεται να μετακινηθούν τα παιδιά. Θα μπορούν από το σπίτι τους δηλαδή να κάνουν ηλεκτρονική εγγραφή και αυτά θα είναι μια ανακοίνωση που θα βγει την επόμενη εβδομάδα, έτσι ώστε να ορίσουμε το χρόνο, τις ημερομηνίες κλπ, που πρέπει να υπάρχουν.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Για πρώτη φορά, πέρσι ξεκινήσαμε, αλλά ήταν προεγγραφή, τώρα θα είναι η εγγραφή, για πρώτη φορά θα έχουμε εγγραφή των επιτυχόντων μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος. Δεν θα πηγαίνουν τα παιδιά ταξίδι για να εγγραφούν στα πανεπιστήμια. Αυτό είπε ο κ. Γενικός και είναι σημαντικό. Εγγράφεται στα βήματα που κάνουμε για την μεγαλύτερη ένταξη του σχολείου στο σύστημα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να ρωτήσω και κάτι άλλο, για τις μετεγγραφές τι πρόκειται να γίνει; Τι θα ισχύει.

Κ. ΜΑΡΟΥΓΚΑ: Πρώτα οι εγγραφές και μετά οι μετεγγραφές. Και αυτές ηλεκτρονικά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Εκκρεμεί ένα νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και κυρίως για τα μεταπτυχιακά. Πότε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν εκκρεμεί νομοσχέδιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το έχετε προαναγγείλει.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, αλλά δεν εκκρεμεί. Θα προχωρήσουμε …..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για πότε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι μέσα στον Οκτώβρη θα έχει τελειώσει.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα έχει κατατεθεί μέσα στον Οκτώβριο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οπωσδήποτε. Θα γίνει διαβούλευση δημόσια νωρίτερα και θα κατατεθεί.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Χθες είχατε μια άτυπη κυβερνητική σύσκεψη. Διαβάσαμε κάπου ότι αφορούσε και ένα νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας. Το νομοσχέδιο αυτό είναι για την τριτοβάθμια ή αυτό που ίσχυε;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι αυτό 30 – 31 που θα συζητηθεί στη Βουλή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Αλλάζει κάτι σε σχέση με την ιδιωτική εκπαίδευση;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Όχι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είναι ακριβώς το ίδιο.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα έλεγα, θα ακούσουμε τις παρατηρήσεις των βουλευτών και είμαστε ανοιχτοί στο να δημιουργηθούν δυνατότητες συναινέσεων που ήδη διαφανήκανε στην Επιτροπή που συζητήθηκε το νομοσχέδιο.

                                Σας ευχαριστώ πολύ.

                                Να ρωτήσω κάτι κι εγώ. Ποιος είναι ή ποια είναι συνάδελφος που έχει τα περισσότερα χρόνια που καλύπτει εδώ αυτή την διαδικασία; Ο κ. Σιακαβάρας; Πόσα χρόνια;

Σ. ΣΙΑΚΑΒΑΡΑΣ: 31.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα θέλαμε λίγο την εμπειρία σας, αλλά όχι αυτή τη στιγμή, κάποια άλλη στιγμή.

Σ. ΣΙΑΚΑΒΑΡΑΣ: Ό,τι θέλετε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Γεια σας και καλό αποκαλόκαιρο.

Πηγή: Υπουργείο Παιδείας