Απάντηση της Ε.Ε.Χ. στις ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με το θέμα Δ3 των Πανελλαδικών Εξετάσεων στο Μάθημα «Χημεία Θ.Κ»

πατήστε εδώ

© 2013 – 2014, edunews.gr. Για την αναδημοσίευση της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η αναφορά του link προς το άρθρο του edunews.gr

1 thought on “Απάντηση της Ε.Ε.Χ. στις ενστάσεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με το θέμα Δ3 των Πανελλαδικών Εξετάσεων στο Μάθημα «Χημεία Θ.Κ»

  1. Αμέσως μετά την ανάμιξη των τριών διαλυμάτων συμβαίνουν σε πάρα πολύ μικρό χρόνο (μs): 1. Η διάσταση (φυσικά πλήρης) της ισχυρής βάσης, από την οποία παράγονται υδροξείδια: ΟΗ-, 2. Ο ιοντισμός του ισχυρού οξέος (πλήρης σύμφωνα με αυτά που διδάσκονται οι υποψήφιοι), από τον οποίο παράγονται οξώνια: Η3Ο+ και 3. Ο μερικός ιοντισμός του ασθενούς οξέος, από τον οποίο παράγονται οξώνια: Η3Ο+. Προφανώς θα αντιδράσουν τα υδροξείδια με τα οξώνια, διότι παράγουν το νερό που είναι ασθενέστατος ηλεκτρολύτης. Συνεπώς αντιδρούν (σε αριθμό) όλα τα οξώνια που παράχθηκαν από τον ιοντισμό του ισχυρού οξέος (χωρίς βέβαια να είναι αυτά τα ίδια που παράχθηκαν από τον ιοντισμό του), αλλά και όσα έχουν παραχθεί από τον ιοντισμό του ασθενούς (αφού αθροιστικά τα ιόντα οξωνίου είναι λιγότερα από τα ιόντα υδροξειδίου, σύμφωνα από τις δεδομένες ποσότητες του προβλήματος). Αμέσως μετά (σχεδόν ακαριαία) θα ιοντιστεί επιπλέον η ποσότητα του ασθενούς οξέος, αφού η αμφίδρομη αντίδραση ιοντισμού του μετατοπίζεται προς τα δεξιά (μιας και ελαττώθηκε η συγκέντρωση ενός προϊόντος και συγκεκριμένα των οξωνίων). Αυτό θα γίνεται μέχρι να εξαντληθούν όλα τα υδροξείδια (προκύπτει από τα τις δεδομένες ποσότητες του προβλήματος).
    Αυτά που αναφέρθηκαν αποδεικνύουν ότι ουσιαστικά αντιδρά όλη η ποσότητα της ισχυρής βάσης α. με όλη την ποσότητα του ισχυρού οξέος και β. με μερική ποσότητα του ασθενούς οξέος. Οι υποψήφιοι διδάσκονται (κατά κανόνα) να γράφουν χημικές εξισώσεις με μοριακή και όχι ιοντική μορφή. Συνεπώς ακόμη και αν επέλεγαν, όπως αναφέρει η ανακοίνωση της Ε.Ε.Χ., πρώτα να γράψουν τη χημική εξίσωση της εξουδετέρωσης του ασθενούς, θα έπρεπε να τους προβληματίσει ότι απομένουν μία ποσότητα ισχυρού οξέος και μία ποσότητα ασθενούς βάσης (της συζυγούς του ασθενούς οξέος), η οποία προέκυψε από την αντίδραση της ποσότητας του ασθενούς οξέος με ίση ποσότητα της ισχυρής βάσης και να γράψουν επιπλέον τη νέα χημική εξίσωση. Από αυτήν θα προκύψουν ακριβώς τα ίδια αποτελέσματα.
    Το συγκριμένο ερώτημα, όπως και το Δ4, πράγματι απαιτούν πολύ καλή γνώση της μοριακής ισορροπίας (και του παρακλάδι της: τής ιοντικής ισορροπίας), συνδυαστική ικανότητα, κρίση και ικανότητα εφαρμογής της γνώσης, διότι έτσι θα διακριθούν οι άριστοι μαθητές από τους πολύ καλούς, πράγμα που δε συνέβαινε στο παρελθόν.
    Φρονώ ότι τα φετινά θέματα της Χημείας είναι τα αρτιότερα όλων των εξετάσεων στη Χημεία των τελευταίων 14 ετών.
    [email protected]

Comments are closed.