24-02-21 Νίκη Κεραμέως στο ΙΟΒΕ: «5 οριζόντιες στρατηγικές που απαντούν στις μεγάλες προκλήσεις της εκπαίδευσης»

 IOBE NK

24-02-21 Νίκη Κεραμέως στο ΙΟΒΕ: «5 οριζόντιες στρατηγικές που απαντούν στις μεγάλες προκλήσεις της εκπαίδευσης»

Στις μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες που προωθεί το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, σε μία προσπάθεια συνολικής βελτίωσης της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, αναφέρθηκε σήμερα η Υπουργός, Νίκη Κεραμέως, κατά τη διάρκεια διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργάνωσε το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Η κα Κεραμέως παρέθεσε τις πέντε βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Παιδεία σήμερα, καθώς και τις μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες που έχουν δρομολογηθεί και δρομολογούνται από το Υπουργείο, παρά την πανδημία.

Πρόκληση πρώτη: αναβάθμιση των δεξιοτήτων.

Η Υπουργός ανέδειξε τις πρωτοβουλίες που έχουν ήδη αναληφθεί προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης των δεξιοτήτων, όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης σε υπηρεσίες, εξοπλισμό και καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων, 453 νέα προγράμματα σπουδών, η ένταξη των εργαστηρίων δεξιοτήτων από πέρυσι το Σεπτέμβριο στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών, γυμνασίων, με θεματικές όπως σεξουαλική αγωγή, ρομποτική, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, οδική ασφάλεια, πρόληψη από εξαρτήσεις κ.ά.

Πρόκληση δεύτερη: διασύνδεση με την αγορά εργασίας

Σχετικά με τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, η κα Κεραμέως αναφέρθηκε σε μεταρρυθμίσεις όπως η θέσπιση παράλληλου μηχανογραφικού για εγγραφή σε δημόσιο ΙΕΚ, η εισαγωγή και ενίσχυση του σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού και ο ψηφισθείς νόμος για τη δημιουργία ενός εθνικού συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, ο οποίος προβλέπει κομβικό ρόλο για τους κοινωνικούς εταίρους. Ειδικότερα, οι κοινωνικοί εταίροι θα ανιχνεύουν τις πραγματικές, συγκεκριμένες ανάγκες της αγοράς εργασίας σε εθνικό και τοπικό επίπεδο, σύμφωνα με τις οποίες θα προσαρμόζονται τα προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης

Πρόκληση τρίτη: συμπεριληπτικότητα και πρόσβαση για όλους

Η κα Κεραμέως έδωσε επίσης έμφαση στη συμπεριληπτικότητα και την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση για όλους. Ως ενδεικτικές πρωτοβουλίες, η Υπουργός τόνισε την καθολική εφαρμογή της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, τη δωρεάν πρόσβαση για όλους στις πλατφόρμες σύγχρονης και ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης, την ενίσχυση και επέκταση του δικτύου των Πρότυπων Σχολείων και των Πειραματικών Σχολείων, καθώς και το Στρατηγικό Σχέδιο Δράσης για την Ισότιμη Πρόσβαση των Ατόμων με Αναπηρία στην Εκπαίδευση με έμφαση στη συμπεριληπτική εκπαιδευτική μεθοδολογία και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, τη βελτίωση της προσβασιμότητας και του προσαρμοσμένου εκπαιδευτικού υλικού.

Πρόκληση τέταρτη: αυτονομία και αξιολόγηση

Ως τέταρτη και μεγάλη μεταρρυθμιστική πρόκληση, η κα Κεραμέως ανέφερε την αυτονομία και την αξιολόγηση. Στα σχολεία, θεσμοθετήθηκε η εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας, όπως επίσης, σε συνέχεια επιμορφωτικών προγραμμάτων, δρομολογείται η θεσμοθέτηση και της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, συστήθηκαν αποκεντρωμένα τοπικά συμβούλια και μηχανισμοί εποπτείας, για την παρακολούθηση της απορρόφησης αποφοίτων από την αγορά εργασίας, ενώ στα Πανεπιστήμια, η καθιέρωση της ανεξάρτητης Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης με ενισχυμένες αρμοδιότητες εξασφαλίζει, ανάμεσα σε άλλα, την αντικειμενική αξιολόγηση των ΑΕΙ της χώρας μας, τη σύνδεση της αξιολόγησης αυτής με μέρος της τακτικής χρηματοδότησής τους, την αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη βάσει μελετών βιωσιμότητας και σκοπιμότητας. Ο επερχόμενος, δε, νόμος-πλαίσιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση θα ενισχύει έτι περαιτέρω την αυτονομία των Πανεπιστημίων μας.

Πρόκληση πέμπτη: εξωστρέφεια

Τέλος, η κα Κεραμέως υπογράμμισε μια κεντρική στρατηγική προτεραιότητα, την εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού συστήματος. Δράσεις που έχουν ήδη αναληφθεί, μεταξύ άλλων, είναι η θεσμοθέτηση ενός ευέλικτου θεσμικού πλαισίου για δυνατότητα κοινών, διπλών πτυχίων και προγραμμάτων σπουδών με ξένα ή ημεδαπά Πανεπιστήμια, η δυνατότητα ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών και η σημαντική βελτίωση στην εξυπηρέτηση των πολιτών από το ΔΟΑΤΑΠ κατά την ακαδημαϊκή αναγνώριση πτυχίων.

Κλείνοντας, η Υπουργός δήλωσε: «Θα ήθελα να κλείσω τη σημερινή μου παρέμβαση με μία διαπίστωση. Η πανδημία, πέρα από τις αδιαμφισβήτητες δραματικές παγκόσμιες συνέπειες, τολμώ να πω ότι μας έδωσε και μία ευκαιρία. Να αναστοχαστούμε για τις προτεραιότητές μας, να τις επανακαθορίσουμε, να δημιουργήσουμε νέα εργαλεία και μεθόδους, να προσαρμοστούμε εν μία νυκτί -κυριολεκτικά, στον τομέα της εκπαίδευσης- σε ένα νέο μοντέλο, να μετατοπίσουμε το παράδειγμά μας, να κάνουμε τον ψηφιακό μετασχηματισμό πράξη.

Όλα αυτά δεν θα ήταν δυνατό να πραγματοποιηθούν αν δεν είχαμε το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό μας. Εκπαιδευτικοί, μαθητές, φοιτητές, γονείς, στελέχη εκπαίδευσης, όλοι συνέπραξαν, με θαυμαστή ευελιξία, επιμονή και φιλομάθεια, ώστε η εκπαιδευτική διαδικασία όχι μόνο να συνεχιστεί, αλλά και να εξελιχθεί. Ολόκληρο το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα στοχεύει σε αυτή τη νέα και τόσο αξιόλογη γενιά, που προσπαθεί, που μάχεται, που βγαίνει νικήτρια. Στοχεύει να εξασφαλίσει στα παιδιά μας τα εφόδια εκείνα που θα τους δώσουν την ικανότητα να γίνουν χρήσιμοι, ολοκληρωμένοι, δημιουργικοί άνθρωποι και πολίτες του κόσμου.»

 


Πηγή: Υπουργείο Παιδείας

© 2021, edunews.gr. Για την αναδημοσίευση της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η αναφορά του link προς το άρθρο του edunews.gr