18-04-19 Η τοποθέτηση του Υπουργού Κ. Γαβρόγλου στη 2η συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων – Ακρόαση Φορέων

2019 04 18 11 30 51

18-04-19 Η τοποθέτηση του Υπουργού Κ. Γαβρόγλου στη 2η συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων – Ακρόαση Φορέων

«Ζήτησα χθες από την αντιπολίτευση να τοποθετηθεί ως προς τα fake news. Αρνήθηκε να το κάνει. Σήμερα, διαβάζω είδηση που λέει ‘ο Γαβρόγλου απέκλεισε την ΔΟΕ από τη συζήτηση στη Βουλή’. Οι εκπρόσωποι της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας -χαίρομαι που τους βλέπω- είναι εδώ, στα καθίσματα. Θα συμμετέχουν, δεν τους απέκλεισε κανείς. Δεν είναι καν στο χέρι του Υπουργού Παιδείας να αποκλείει ή να μην αποκλείει. Είναι θέμα του Προεδρείου και των εκπροσώπων των κομμάτων και αν συνεχιστεί αυτή η ιστορία με τα fake news θα μας απορροφήσει ως κοινωνία προς τα κάτω. Όλοι μας επιβάλλεται να έχουμε ένα μέτωπο απέναντι στα ανώδυνα ή και στα πάρα πολύ επώδυνα fake news που λέγονται όλο και πιο συχνά».

Με την τοποθέτηση αυτή ολοκλήρωσε την ομιλία του ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου κατά την έναρξη της δεύτερης συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή όπου συζητείται το σχέδιο νόμου “Συνέργειες Πανεπιστημίων και Τ.Ε.Ι., πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση, Πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις”.

Στην έναρξη της ομιλίας του ο Υπουργός ανέφερε: «Είναι μια σημαντική μέρα για την συζήτηση του μέλλοντος της Ανώτατης Εκπαίδευσης και του Λυκείου. Έχουμε φορείς και θα ακούσουμε τις προτάσεις τους. Θέλω δημόσια να εκφράσω τις ευχαριστίες μου και την ευγνωμοσύνη μου για όλους εκείνους τους φορείς και τα πρόσωπα, για τις συζητήσεις και τις συνεργασίες που είχαμε» και συμπλήρωσε:

«Είναι μια συζήτηση για την αρχιτεκτονική της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που συνεχίζεται εδώ και δύο χρόνια. Αλίμονο αν υπάρχει παντού συμφωνία. Μέσα από τις διαφωνίες, και πολλές φορές μέσα από τις εντάσεις, υπήρξαν συνθέσεις που αντανακλώνται από την αποδοχή που έχει ήδη υπάρξει σε όσο έχουμε έως τώρα νομοθετήσει» είπε, σημειώνοντας τους τέσσερις άξονες της νέας αρχιτεκτονικής: νέα τμήματα, συνέργειες των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια, πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα με ινστιτούτα και διετή προγράμματα σπουδών για τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ που θα οδηγούν σε επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων.

Ο κ. Γαβρόγλου ζήτησε τα Πανεπιστήμια να τοποθετηθούν και στις συζητήσεις για το νέο Λύκειο. «Δεν μπορεί τα Πανεπιστήμια να είναι απόντα από αυτή τη συζήτηση. Δυστυχώς, το μόνο που λέγεται είναι να μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων, πράγμα όχι αδικαιολόγητο σε αρκετά τμήματα με μικρό αριθμό διδασκόντων. Γι’ αυτό κι εμείς έχουμε δεσμευτεί για 500 νέες θέσεις καθηγητών, γι’ αυτό έχουμε δεσμευτεί για 1.500 νέους επιστήμονες για ακαδημαϊκή εμπειρία και για 15 εκατ. ευρώ που θα λάβουν τα πανεπιστήμια που εμπλέκονται στη νέα αρχιτεκτονική. Όμως, θα πρέπει, για παράδειγμα, όλα τα τμήματα Μαθηματικών να συνεργαστούν και να πουν τι είδους προφίλ πρωτοετούς φοιτητή θέλουν».

Ως προς το σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια, ο Υπουργός σημείωσε: «Ο πυρήνας της προβληματικής μας έχει να κάνει με μια διαπίστωση ότι στη χώρα μας δυστυχώς δεν υπάρχει Γ’ Λυκείου». Και συμπλήρωσε: «Αποδίδουμε στην Γ’ Λυκείου έναν χαρακτήρα που υπάρχει σε όλο τον κόσμο. Μια μεταβατική χρονιά ανάμεσα στο τέλος των εγκύκλιων σπουδών και στην αρχή των Πανεπιστημίων. Είναι ένα προπαρασκευαστικό έτος που συνεχίζει την γενική μόρφωση». Ο Υπουργός ανέφερε ότι το δεύτερο ζήτημα είναι η αναβάθμιση του απολυτηρίου και η δυνατότητα εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο μόνο με το απολυτήριο: «Θα είναι για πρώτη φορά που γίνεται αυτό. Είναι άδικο για την νεολαία μας να λέγεται ότι θα είναι σε… δευτερεύοντα τμήματα. Θα είναι τμήματα που θα τα επιλέγει ένας αριθμός παιδιών».

Ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε επίσης στα προγράμματα σπουδών των Μηχανικών. «Υπάρχουν 5ετή προγράμματα σπουδών και 4ετή στα ΤΕΙ που είναι ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα από το 2001. Όμως, υπάρχει μια εκκρεμότητα: Επί 36 χρόνια οι δεύτεροι δεν έχουν κανένα επαγγελματικό δικαίωμα. Αυτό δεν μπορεί να συνεχιστεί. Δεν είναι δυνατόν η Πολιτεία να τους σπουδάζει αλλά να μην τους δίνει επαγγελματικό δικαίωμα. Εμείς προτείνουμε έναν τρόπο που επιλύει αυτό το πρόβλημα: Με ακαδημαϊκές διαδικασίες τα προγράμματα σπουδών από τετραετή γίνονται πενταετή. Την ευθύνη την έχει η Σύγκλητος και η Γενική Συνέλευση. Στη συνέχεια μια επιτροπή που απαρτίζεται από εκπροσώπους των Υπουργείων Παιδείας και Μεταφορών, έναν κοσμήτορα από πολυτεχνική σχολή, ένα μέλος ΔΕΠ, έναν εκπρόσωπο της ΑΔΙΠ και εκπρόσωπος του ΤΕΕ, θα μελετά τη δομή, τις υποδομές, το πρόγραμμα σπουδών των τμημάτων αυτών και μετά τους δίνει ή δεν θα τους δίνει επαγγελματικά δικαιώματα».

 {youtube}eWUormYg6R4{/youtube}

Απαντήσεις Υπουργού Κ. Γαβρόγλου κατά τη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή

Κατά τη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή, ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων Κώστας Γαβρόγλου αρχικά ανέφερε: «Μόλις τώρα ενημερώθηκα ότι ένα tweet του κυρίου Κεγκέρογλου λέει: ‘Αν αναρωτιέστε για την κατηφόρα, Κοτσιφάκης και Γαβρόγλου ο ένας σταλινικότερος από τον άλλο’. Εγώ λέω να γελάσουμε όλοι μαζί. Και να γελάσουμε κυρίως ως προς τη μεγάλη συμβολή του βουλευτή στην ελληνική γλώσσα, ως προς το ‘σταλινικός, σταλινικότερος σταλινικότατος’. Αυτά είναι σημαντικά πράγματα για τον πολιτισμό μας».

Στη συνέχεια, ο κ. Γαβρόγλου αναφέρθηκε στις επισημάνσεις και στα ερωτήματα που διατυπώθηκαν από τους φορείς, κατά τη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή: «Η συζήτηση εδώ και 2 χρόνια είναι για το μέλλον των Ανωτάτων Ιδρυμάτων. Δεν είναι ούτε για τα ΤΕΙ, ούτε για κάτι άλλο. Είναι για το μέλλον των Ανωτάτων Ιδρυμάτων μας, και τα ΤΕΙ είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Ρωτάω, λοιπόν, κ. Ζώρα, (Πρύτανης Πανεπιστημίου Κρήτης) ήσασταν στη Σύνοδο των Πρυτάνεων στα Καλάβρυτα το 2017; Θυμάστε όταν έκανα μια έκκληση να συγκροτηθεί μια επιτροπή που θα μελετήσει το θέμα ΤΕΙ και Πανεπιστήμια; Γιατί οι Πρυτάνεις δεν έκαναν καμία ομάδα εργασίας για να μελετήσουμε όλα τα σκέλη της εκπαίδευσης; Σιωπή και απαξίωση. Δεύτερον, η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τριπλασιάσει τους πόρους για ένα τεράστιο σχέδιο που υπάρχει σήμερα στην Ευρώπη για την συνέργεια Πανεπιστήμων από διαφορετικές χώρες για να δίνουν ενιαία πτυχία. Το λέω επειδή αναφερθήκατε απαξιωτικά στο ΤΕΙ της Κρήτης, που δεν εκφράζει τη Σύνοδο, όταν είπατε ότι η αρχή της συζήτησης από μηδενική βάση με το ΤΕΙ Κρήτης, ‘τεϊοποιεί το πανεπιστήμιο’. Η συζήτηση τεϊοποιεί το Πανεπιστήμιο! Άκουσον άκουσον, σαν λογική ακαδημαϊκή… Ο κ. Ταβερναράκης ο οποίος είναι επικεφαλής του σημαντικότερου ερευνητικού κέντρου της Ελλάδας και της Ευρώπης ενδεχομένως, γιατί κάθισε στο ίδιο τραπέζι για να τα συζητήσει αυτά και συμφώνησε; Για πείτε μου. Δεν έχει ακαδημαϊκότητα; Δεν έχετε το μονοπώλιο της ακαδημαϊκότητας. Οι συζητήσεις από το μηδέν είναι ακαδημαϊκή υποχρέωσή σας. Όταν δύο φορές σας γίνεται αυτό το αίτημα και λέτε ‘όχι’ τότε υπάρχει πρόβλημα».

Απαντώντας στον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου Αθ. Κατσή, ο Υπουργός ανέφερε: «Απ’ ότι καταλαβαίνω η ομόφωνη απόφαση της συγκλήτου λέει ότι συμφωνείτε σε όλα, εκτός από τα τρία τμήματα. Η προηγούμενη απόφαση της Συγκλήτου, την προηγούμενη μέρα, είχε και ένα στοιχείο ως προς το τμήμα της Πληροφορικής. Υπήρχε ένα αίτημα, το τμήμα που είναι τετραετές να γίνει πενταετές, να γίνει τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής και να ιδρυθεί πολυτεχνική σχολή στην Τρίπολη. Θεωρήσαμε αυτό ότι δεν μπορεί να υπακούει σε ακαδημαϊκούς κανόνες, δηλαδή από ένα τμήμα τετραετές να ιδρυθεί μια πολυτεχνική σχολή και να ενταχθεί ως πενταετές. Όμως δεχθήκαμε με τη λογική που υπήρχε, την προβληματική να γίνει πενταετές Μηχανικών. Το θέμα της πολυτεχνικής πρέπει να το δείτε μεταξύ σας και να φέρετε μια πρόταση στο Υπουργείο. Καταλαβαίνω ότι παρ’ όλη την διάθεσή μας η δεύτερη απόφαση της Συγκλήτου δεν αναφέρει τίποτα για αυτό. Ως προς την Κτηνιατρική Σχολή, τη ζητά επίσης το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Θα κάνουμε μια ομάδα εργασίας και θα ληφθούν οι αποφάσεις».

Απαντώντας στον Πρύτανη του ΕΜΠ, Γ. Γκόλια ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε: «Το Πολυτεχνείο είχε εδώ και πολλά χρόνια το αίτημα για integrated master. Αυτό δόθηκε από τη δική μας κυβέρνηση σε όλα τα Πολυτεχνεία και μάλιστα σε συνεννόηση με το ΤΕΕ για να μπορεί εγγράφει τους αποφοίτους. Εδώ και ενάμιση χρόνο τα συζητάμε ως προς τους Μηχανικούς. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, είναι Πανεπιστήμιο με Μηχανικούς τετραετών σπουδών. Κατ’ οικονομία το αποδεχθήκατε; Εμείς είμασταν ανοιχτοί και συζητούσαμε, αλλά υπήρχαν σιωπές και για αυτές θα πρέπει να αναλάβει ο καθένας τις ευθύνες που του αναλογούν. Ακολουθήσαμε και τις αποφάσεις της Συγκλήτου σας. Το μεταρρυθμιστικό σχέδιό μας έλαβε ευλαβικά υπόψιν του τις διατυπώσεις της δικής σας Συγκλήτου. Είναι, λοιπόν, τετραετή. Πώς τα τετραετή θα γίνουν Πολυτεχνείο; Πείτε μου εσείς αν υπάρχει καλύτερη, πιο ακαδημαϊκή διαδικασία από αυτή που προτείνουμε. Επί 36 χρόνια αυτή η κοινωνία έχει αυτόν τον πόλεμο ανάμεσα στις ειδικότητες. Τι πρωτοβουλίες έχει πάρει το Πολυτεχνείο; Η κοινωνία έχει χορτάσει ευχολόγια όλα αυτά τα 36 χρόνια».

Ο κ. Γαβρόγλου χαρακτήρισε «ορθό το αίτημα των πολυτεχνικών σχολών ως προς τον αριθμό εισακτέων» και σημείωσε:

«Η λύση είναι να βρούμε περισσότερους πόρους, περισσότερο διδακτικό προσωπικό και όλα τα παιδιά να μπορούν να σπουδάσουν. Όχι να μειωθούν οι εισακτέοι. Η λύση είναι τα πανεπιστήμιά μας να μπορέσουν να εκπαιδεύουν καλύτερα τα παιδιά που θέλουν να σπουδάσουν. Εμείς προτείνουμε και αποφασίζουμε μετά την ψήφιση του νόμου να αρχίσουμε μια συζήτηση με όλες τις σχολές –αρχίζοντας πρώτα από τις ιατρικές, δεύτερον από τους Μηχανικούς και τρίτον από τις Νομικές- για τον βέλτιστο αριθμό που μπορούν να εκπαιδεύσουν. Δώσαμε 500 θέσεις, δώσαμε άλλες 500 θέσεις, οι 500 έχουν υπογραφεί από το Υπουργείο εδώ και ενάμιση χρόνο και μόνο 76 εκλογές έχουν γίνει και έχουν έρθει με τα πρακτικά τους στο Υπουργείο. Είναι αδικαιολόγητο, θέσεις που έχουν 10 ή 15 υποψηφίους να βγαίνουν άγονες. Και αυτό δείχνει μια παθογένεια».

Απευθυνόμενος στον εκπρόσωπο των ιδιοκτητών φροντιστηρίων ο κ. Γαβρόγλου ανέφερε: «Είστε απολύτως συνεπείς στη διαδικασία με την οποία θέλετε να υπονομεύσετε το δημόσιο σχολείο. Μου κάνουν εντύπωση οι θέσεις σας. Καταλήγουν στο να μην αλλάξει τίποτα. Όταν οι εκπρόσωποι της ΟΙΕΛΕ είπαν ότι υπάρχει μια ‘μάστιγα της βαθμολογίας του 20’, ούτε η ΟΛΜΕ, ούτε οι εκπρόσωποι των ιδιωτικών σχολείων τοποθετήθηκαν. Καλώ τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων να απαντήσουν σε αυτά».

Για το θέμα της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων από το ΣΑΕΠ, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε: «Στην Ελλάδα, η έννοια της επαγγελματικής ισοδυναμίας είναι μια έννοια που εισάγεται το 2012. Ήταν μια προσπάθεια παράκαμψης του άρθρου 16, διότι η ισοδυναμία και οι αιτήσεις που γίνονταν στο ΣΑΕΠ έχουν μέσα τους και την αναγνώριση της ακαδημαϊκής ισοδυναμίας. Ως προς την ακαδημαϊκή ισοδυναμία συμφωνούμε ότι την αποφασίζει το ΔΟΑΤΑΠ. Για τα επαγγελματικά, γνωρίζετε το UK-NARIC. Είναι ο οργανισμός που πιστοποιεί την εγκυρότητα των αγγλικών πανεπιστημίων που συνεργάζονται με πανεπιστήμια εκτός Αγγλίας. Εμείς λέμε ότι όταν κάποιος τελειώνει ένα ιδιωτικό κολέγιο, θα φέρνει το πτυχίο του και θα φέρνει από το NARIC το πιστοποιητικό που έχει στείλει το NARIC. Τι λέει αυτό το πιστοποιητικό; Λέει ότι αν από αυτό το κολέγιο, πήρες αυτό το πτυχίο, αν αυτό το πτυχίο το έπαιρνες στην Αγγλία θα μπορούσες να ασκήσεις στην Αγγλία το επάγγελμα. Εμείς με αυτό θα εγκρίνουμε τα επαγγελματικά προσόντα των 9.500 αποφοίτων που είναι όμηροι».

{youtube}v=Ntw_eZchgIo{/youtube}

Ομιλία του Υπουργού Κ. Γαβρόγλου κατά την τρίτη συνεδρίαση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής

{youtube}v=qyiAsJFwaZo{/youtube}

 

Πηγή: Υπουργείο Παιδείας